dr Marta Bryś
Doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Redaktorka „Gazety Teatralnej DIDASKALIA”, wykładowczyni Wydziału Aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W 2020 roku opublikowała książkę „Doświadczenie postpamięci w teatrze”. W latach 2014-2015 oraz 2016-2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współpracuje z licznymi instytucjami i organizacjami jako kuratorka i producentka (m.in. Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Teatr POP-UP, Krakowski Salon Sztuki, CARGO Marka Chlandy w Cricotece). Publikuje na łamach „Didaskaliów” i „Dialogu”.
W pracy badawczej zajmuje się, między innymi, modelami scenicznej reprezentacji oraz praktykami aktorskimi związanymi z feedbackiem. Jako redaktorka „Didaskaliów” współpracuje przy publikacjach tekstów na temat dostępności instytucji i pracy osób z niepełnosprawnościami w sztukach performatywnych. Bierze udział w warsztatach i szkoleniach dotyczących dostępności instytucji i pracy pedagogicznej.
mgr Weronika Kowalska
Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (2018), a także Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Ukończyła liczne praktyki z zakresu pedagogiki specjalnej ze specjalizacji resocjalizacja oraz nauczanie włączające. Wieloletnia wolontariuszka Stowarzyszenia Osób z Niepełnosprawnościami w Warszawie.
Od roku 2020 pedagog Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Nauczycielka Studium Terapii Przez Sztukę w latach 2018-2020, gdzie zajmowała się pracą nad przełamywaniem barier i terapią poprzez śpiew.
Aktorka na stałe związana z Teatrem Ludowym w Krakowie, a także Teatrem STU. Songwriterka, kompozytorka, skrzypaczka, wokalistka muzycznie działająca w zespole WERUSHA, którego jest założycielką.
KONTAKT
dyżur – pokój nr 118
poniedziałek 12:45 – 15:00
telefon: 12 362 71 64
e-mail: dostepnosc@ast.krakow.pl
Strona internetowa Pełnomocniczek Rektora AST ds. Osób z Niepełnosprawnościami
Archiwum
mgr Tomasz Wesołowski
Pełnomocnik Rektora ds. osób z niepełnosprawnościami w latach 2021-2023
Tomasz Wesołowski – aktor, tancerz, choreograf, pedagog. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2001) Wydział Psychologii i Pedagogiki, w 2011 ukończył studia podyplomowe na wydziale pedagogiki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Posiada dyplom tancerza zawodowego przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich, oficjalnie honorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W latach 1997-2005 tancerz Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu.
Współpracował z wydziałami teatru na University of Utah w Salt Lake City, University of the Art w Filadelfii, Swarthmore College oraz na Long Island University w Nowym Jorku. Od 2005 roku współpracuje z wieloma teatrami dramatycznymi w Polsce i zagranicą, współtworząc spektakle (choreografia, ruch sceniczny).
Wystąpił w spektaklach m.in. Krystiana Lupy, Agaty Dudy-Gracz, Norberta Rakowskiego, Wojciecha Terechowicza, Klaudii Hartung-Wójciak oraz w filmach Jana Komasy, Wojciecha Smarzowskiego, Jerzego Stuhra, Piotra Trzaskalskiego.
Od 2011 jest pedagogiem w krakowskiej PWST/AST. Od 2021 pełni funkcję Pełnomocnika Rektora Akademii Sztuk Teatralnych ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
Do najważniejszych obowiązków Pełnomocnika należy:
- wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do informacji o AST i usługach, jakie świadczy,
- opracowanie katalogu rozwiązań dotyczących dostosowania procesu wsparcia edukacyjnego do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami,
- wypracowanie zmian organizacyjnych w obszarze kształcenia, zapewniających dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami,
- udział w przeprowadzaniu diagnozy potrzeb osób z niepełnosprawnościami, możliwości adaptacji procesu kształcenia osób z niepełnosprawnościami w zależności od zakresu niepełnosprawności,
- analiza problematyki skutecznego zaadaptowania procesu kształcenia bez naruszania standardu akademickiego,
- analiza warunków koniecznych do zapewnienia pełnego udziału osób z niepełnosprawnościami w procesie weryfikacji wiedzy,
- badanie możliwości uwzględniania zagadnień dostępności w programach kształcenia,
- wypracowanie propozycji zmian do wytycznych dot. procesu przyjmowania na studia,
- wypracowanie wytycznych dla tworzenia systemu wsparcia osób z niepełnosprawnością w Uczelni,
- wypracowanie katalogu dobrych praktyk dot. wsparcia ze strony studentów, adaptowanie procesu kształcenia.