Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk TeatralnychAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Festiwale
  • Biblioteka
  • Kontakt

Premiera spektaklu „Carmen” w reż. studentki WRD | 17.09.2023 Teatr Nowy w Łodzi

06.09.2023

Afisz spektaklu CARMEN. Na czerwonym tle czarny napis Carmen. Poniżej czarno-pomarańczowa grafika: zarysy fragmentów ludzkiego ciała wygiętego w różne formy choreograficzne połączone z językami płomieni. Całość układa się w kształt przypominający nacierajacego byka, nawiazanie do hiszpańskiej korridy. W dolnej części czarną czcionką logotyp Teatru Nowego w Łodzi, nazwiska twórców spektaklu oraz logotypy partnerów.

CARMEN | Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

Pokaz przedpremierowy: 16 września 2023 r. | godz. 19:15 | Mała Scena
Premiera: 17 września 2023 r. | godz. 19:15 | Mała Scena

Autor: Georges Bizet
Reżyseria: Anna Obszańska – V r. Wydział Reżyserii i Dramaturgii AST (WRD)
Dramaturgia: Błażej Biegasiewicz – V r. WRD AST
Scenografia: Anna Obszańska | Błażej Biegasiewicz
Kostiumy: Mateusz Jagodziński
Muzyka: Rafał Ryterski
Obsada: Barbara Dembińska (Matka Byków), Łukasz Gosławski (Zuniga),
Antoni Włosowicz (Don José | debiut), Marek Bula (Escamillo | gościnnie),
Katarzyna Janek (Micaëla | gościnnie), Magdalena Malik (Carmen | gościnnie). 

Kurator projektu „Nowy i Młodzi”: Remigiusz Brzyk
Inspicjentka: Hanna Molenda
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska


Bilety na pokaz przedpremierowy oraz premierę są dostępne za pośrednictwem Festiwalu Łódź Czterech Kultur.

Spektakl współfinansowany przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie w ramach programu „Fundusz na Start”.


Przedstawienie będzie pierwszym w repertuarze Nowego spektaklem choreograficznym. Jedyne słowa, jakie usłyszą widzowie, to śpiewane po francusku arie, które dawno weszły do kanonu popkultury. 

Na kanwie XIX-wiecznej noweli Prospera Mériméego i jej operowej adaptacji autorstwa Georgesa Bizeta Anna Obszańska i Błażej Biegasiewicz eksplorują granice między seksualnością i seksualizacją, redukującą egzystencję człowieka – niezależnie od płci – do kategorii ciała-obiektu. Ciała niedoskonałego i wymagającego poprawek. Ciała prowokującego, kuszącego i obrzydliwego. Ciała, które należy poskromić.

Ciało – jego fizyczność i biologiczność, jest najważniejszym narzędziem budowania przekazu i świata przedstawionego. Kreacje aktorskie i obecność sceniczna mają swój początek w fizycznym działaniu i cielesności, a ruch i choreografia stanowią główny element spektaklu.

Czy to mężczyźni – osaczając Carmen – sprowadzają jej podmiotowość do rozerotyzowanego ciała, czy może ona sama, bezustannie obdarzana pożądliwymi spojrzeniami, redukuje mężczyzn do kategorii owładniętych popędem seksualnym dzikich samców? Ciało i spojrzenie stają się areną corridy – polem walki o własną tożsamość, a doświadczane na co dzień gesty uprzedmiotawiające i dehumanizujące kobiety i mężczyzn podważają ich autonomiczność i wolność.

Historia Carmen będzie dla twórców punktem wyjścia do badania granic między seksualnością i seksualizacją, która każe postrzegać kobiety i mężczyzn wyłącznie przez pryzmat ich fizycznej atrakcyjności. W operze i noweli Prospera Meriméego, na podstawie której powstała, Carmen jest uwodzicielką, modliszką sprowadzającą mężczyzn na manowce. – My patrzymy na to inaczej – mówi Anna Obszańska. – To pożądliwość, popędliwość mężczyzn sprawia, że ulegają jej zabiegom. Męskie spojrzenie* sprowadza ją do roli obiektu seksualnego. Inaczej, niż w oryginale, gdzie bohaterka poddaje się mu i wykorzystuje je na swoją korzyść, u nas Carmen próbuje odmienić rzeczywistość. 

Język spektaklu będzie abstrakcyjny, oparty na ruchu, ciele i fizyczności – bliższy operze i teatrowi muzycznemu niż klasycznemu dramatowi. – Jest coś leniwego w zagadywaniu każdego przedsięwzięcia, które mamy do zrealizowania na scenie – mówi Antoni Włosowicz, student łódzkiej PWSFTviT, dla którego „Carmen” będzie aktorskim debiutem. – Słowo, treści to podstawowy język, jakim posługuje się dzisiaj teatr czy film. To naturalne. Ale kiedy patrzę, jak tancerze władają swoim ciałem, jest mniej więcej tak, jakbym słuchał kogoś, kto mówi płynnie po francusku. Umiejętność przekazania komunikatu, emocji poprzez ruch jest jak znajomość drugiego języka. 

Anna Obszańska zastrzega, że to język stanowiący dla widza wyzwanie, ale zarazem pobudzający wyobraźnię i tworzący potencjał dla budowania różnorakich sensów: – Taniec, ruch daje dużo możliwości interpretacji, emocjonalnego i intelektualnego przetwarzania. To są „strzały emocjonalne” – nie trzeba analizować, lepiej nastawić się na odbiór zmysłowy. 

Dla reżyserki i aktorki teatru tańca to spektakl dyplomowy, ale po motywy operowe sięga nie po raz pierwszy. Jej studencka etiuda „Orfeusz”, zrealizowana na kanwie „Orfeusza i Eurydyki” C.W. Glucka, otrzymała nagrodę główną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas 12. Forum Młodej Reżyserii. 


Anna Obszańska WRD Fundusz na Start spektakle dyplomowe
Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Strona główna
    • Aktualności
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Skład Senatu
    • Rada Uczelni
    • Strategia rozwoju
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Wybory na kadencję 2024-2028
    • Współpraca zagraniczna
    • Program Erasmus+
    • Partnerzy
    • Historia
    • Wydawnictwa AST
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Zamówienia publiczne
    • Projekt AST OTWARTA
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty UE
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Dane Osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Hostel wakacyjny AST – oferta noclegowa
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski w Krakowie
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii w Krakowie
    • Wydział Aktorski we Wrocławiu
    • Wydział Lalkarski we Wrocławiu
    • Podyplomowe Studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu
    • Wydział Teatru Tańca w Bytomiu
    • Regulamin studiów
    • Organizacja roku
    • Kodeks etyki studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Kanon lektur dla studentów AST
    • Dane Osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski w Krakowie
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii w Krakowie
    • Wydział Aktorski we Wrocławiu
    • Wydział Lalkarski we Wrocławiu
    • Podyplomowe Studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu
    • Wydział Teatru Tańca w Bytomiu
    • Regulamin studiów
    • Organizacja roku
    • Kodeks etyki studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
  • biblioteka
  • teatr ast
  • dziekanat
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję