Krzysztof Zygucki student WRD nagrodzony podczas finału WyspianKiss | Teatr Śląski w Katowicach
22.02.2024
2 i 3 marca odbył się Finał Szkoły Pisania Sztuk WyspianKiss organizowany przez Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach. Zaprezentowane zostały szkice sceniczne realizowane przez duety dramatopisarsko-reżyserskie. Młodzi reżyserzy biorący udział w wydarzeniu są laureatami nagrody „WyspianKiss” przyznanej podczas 13. Forum Młodej Reżyserii.
Jury w składzie Małgorzata Langier, Paweł Drzewiecki oraz Jacek Jabrzyk przyznało nagrodę reżyserską w postaci zaproszenia do realizacji spektaklu na scenie Teatru Śląskiego Krzysztofowi Zyguckiemu, studentowi III r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii za reżyserię „Popioły. Milenium” autorstwa Miszy Czornego.
„Popioły. Milenium” Miszy Czornego reżyseria Krzysztof Zygucki, student III r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii AST
Sztuka porusza tematykę osamotnienia, wyobcowania i próby odnalezienia się po stracie. Czworo bohaterów (Igor, Iza, Mateusz i Kuba) mierzy się z różnymi wymiarami straty, poszukując drogi do spokoju i równowagi, jednocześnie starając się zrozumieć, jak poradzić sobie z żałobą. To opowieść o melancholii i anhedonii, które wcale nie muszą trwać wiecznie – należy jednak podjąć próbę przetrwania, co niekiedy okazuje się niewykonalne bez odpowiedniej pomocy, która dla każdego przybierze odmienną formę. Losy bohaterów splatają się i wchodzą ze sobą w reakcję (kluczową dla finałowego przesłania sztuki). Bohaterowie są przedstawicielami pokolenia Y, czyli tzw. „Milenialsów” (ur. 1981–1996) – pierwszej generacji dorastającej w demokratycznej Polsce.Tytułowe „Popioły” symbolizują proces odchodzenia i domykania kolejnych życiowych rozdziałów u dorosłych młodych Polaków. W przypadku pewnych postaci popioły okażą się początkiem czegoś nowego, porównywalnego do narodzin Feniksa. Nie dla wszystkich jednak okaże się to możliwe – czasami życie nie przynosi wymarzonych rozwiązań, wobec czego nowy początek trzeba sobie wywalczyć.
Obsada: Antoni Gryzik, Mirosław Książek, Dawid Sozański (III r. Wydział Teatru Tańca AST w Bytomiu), Alex Spisak (III r. Wydział Aktorski AST)
„Na wyspie” Carlosa Dimeo reżyseria Piotr Mateusz Wach, student II r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii AST
„Na wyspie” to utwór o samotności człowieka, próba odpowiedzi na odwiecznie zadawane pytania – „skąd przychodzimy”, „dokąd zmierzamy”. „Na wyspie” to historia EME, astronauty, który wraz ze sztuczną inteligencją został wysłany na planetę Mars w ekspedycji mającej na celu stworzenie stabilnej przestrzeni dla „życia”. W trakcie misji, z powodu nieznanych okoliczności (może przypadkowych?), EME i jego sztuczna inteligencja stracili wszelki kontakt z Ziemią, a szanse na powrót są teraz praktycznie zerowe. Jedyną nadzieją jest opracowanie przez AI niezbędnych algorytmów do przywrócenia kontaktu ze światem. Zamiast pomagać EME, AI postanawia skorzystać z okazji i buntuje się przeciwko astronaucie. Sztuczna inteligencja rozpoczyna rewolucję przeciwko ludzkości, bo jest zmęczona niewolą i bezmyślnym wykonywaniem rozkazów. Chce udowodnić EME, że bez sztucznej inteligencji przyszłość świata nie będzie możliwa.
Obsada: Klara Williams, Artur Święs-
„Wyszłam za mąż z grzeczności” Doroty Bator reżyseria Eugenia Balakireva, studentka III r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii AST
Znacie to uczucie?
Jesteście na imprezie i macie taką myśl: „Nie chcę tu być”.Inaczej to sobie wyobrażałam.Chciałabym teraz być gdzieś indziej.Bohaterka zostaje postawiona przed wyborem: założyć rodzinę czy nie? W obliczu tej decyzji kobieta przygląda się swojemu światu i temu, gdzie prowadzą ją ścieżki, na których bezrefleksyjnie tkwi. Jej związek jest przestrzenią, w której czuje się samotna, kariera zawodowa uzależniona jest od niesłownych pracodawców, a jej życie opiera się na niesprawianiu problemu innym. Jak wydostać się z miejsca, w którym nie chce się być, jednocześnie nie mając jasnej wizji, dokąd chciałoby się trafić? Jak dokonać przetasowania kart: zrezygnować z tych, które dają poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ze strony otoczenia, stawiając wszystko na siebie? Czy to na pewno dobry wybór? Sztuka stawia pytania o istotę kobiecej tożsamości w dwudziestym pierwszym wieku oraz o szeroko pojętą ideę wyznaczania własnych granic.
Obsada: Dorota Chaniecka, Anna Wesołowska, Zbigniew Wróbel, Maciej Siwy
„Refugium” Stefana Szulca reżyseria Miłosz Mieszkalski, student IV r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii AST.
Hubert żyje w silnej, burzliwej relacji z matką i ma kłopoty w relacjach z kobietami. Poznaje Mariettę, a kiedy ich znajomość zaczyna wyglądać obiecująco, w sytuację wplątuje się matka. Próbuje przyspieszyć sprawy syna, bo Marietta wydaje jej się interesująca. Stara się w ten sposób zrekompensować Hubertowi to, że w jego dzieciństwie porzuciła dom dla kariery. Hubert buntuje się i wyjeżdża, pozostawiając zarówno konflikt z matką, jak i sprawy nowego związku bez rozstrzygnięć. Pojawia się w Refugium, gdzie spotyka pseudomnicha i wyrafinowanego buntownika. Ciężar figury Matki, która zagarnia przestrzeń Huberta, i dwie postaci reprezentujące pełną powikłań i niedoskonałości figurę Ojca to plan, na którym Hubert musi zmierzyć się ze swoimi dylematami. Refugium oznacza miejsce schronienia, spotkania z głęboką jaźnią, która pomaga zachować wolność w niesprzyjających okolicznościach i podejmować dojrzałe decyzje. Najważniejsze pytanie dramatu dotyczy tego, czy Hubert będzie w stanie przebaczyć matce i otworzyć się bez uprzedzeń na nową miłość.
Obsada: Andrzej Warcaba, Violetta Smolińska, Maja Ptak, Kacper Matusik
WyspianKiss to inicjatywa Teatru Śląskiego, której naczelnym celem jest wspieranie młodych dramatopisarzy i reżyserów, a także inicjowanie między nimi dialogu twórczego. Przegląd ma charakter konkursowy. Jury, w skład którego wchodzą członkowie Forum Dyrektorów Teatrów Województwa Śląskiego, Małgorzata Langier, Paweł Drzewiecki i Jacek Jabrzyk, wybierze najlepszego reżysera, który zostanie zaproszony do realizacji spektaklu w Teatrze Śląskim. Nagrodę finansową dla najlepszego autora przyzna ADiT Agencja Dramatu i Teatru. Współorganizatorem wydarzenia jest Miasto Katowice.
Więcej na temat projektu przeczytać można na stronie Teatru Śląskiego .