Przejdz do treści
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • vimeo
Akademia Sztuk TeatralnychAkademia Sztuk Teatralnych
  • bip
  • Usos
  • EN
  • KSIĘGARNIA
Logo UE
  • Kraków
  • Wrocław
  • Bytom
  • Uczelnia
  • Studenci
  • Kandydaci
  • Pracownicy
  • Teatr AST
  • Festiwale
  • Biblioteka
  • Kontakt

Miesiąc Świadomości Zatrudnienia Osób z Niepełnosprawnościami – październik 2024

16.10.2024

Miesiąc Świadomości Zatrudnienia Osób z Niepełnosprawnościami

Miesiąc Świadomości Zatrudnienia Osób z Niepełnosprawnościami to ważne święto o wieloletniej tradycji. Zostało zapoczątkowane w Stanach Zjednoczonych w 1945 roku, tuż po zakończeniu II Wojny Światowej. Do 1988 roku było organizowane jako Tydzień Świadomości Zatrudnienia Osób Niepełnosprawnych Fizycznie. Zwracało uwagę na obecność w amerykańskim społeczeństwie osób, w tym weteranów wojennych, doświadczających różnego rodzaju niepełnosprawności fizycznej. W latach 60. XX wieku rozszerzono jego zakres, promując dostęp do pracy także dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i przeżywających kryzys zdrowia psychicznego. W 1988 roku Kongres Stanów Zjednoczonych oficjalnie ustanowił październik Miesiącem Świadomości Zatrudnienia Osób z Niepełnosprawnościami. Obecnie jest on obchodzony na coraz większą skalę: również w Kanadzie, a dzięki powstaniu Indeksu Równości w Zatrudnieniu Osób z Niepełnosprawnościami, świadomość kwestii związanych z pracą OzN rozwinęła się także w Wielkiej Brytanii, Brazylii, Indiach, Japonii, Niemczech i na Filipinach.

Indeks Równości w Zatrudnieniu Osób z Niepełnosprawnościami.

Indeks Równości w Zatrudnieniu Osób z Niepełnosprawnościami (ang. Disability Equality Index), powstał w 2015 jako wynik działań AAPD – (Amerykańskiego Stowarzyszenia Osób z Niepełnosprawnościami) i Disability: IN (organizacji, promującej dostępność w biznesie), które chciały zbadać, z jakimi warunkami i możliwościami na rynku pracy spotkają się osoby z niepełnosprawnościami, chcące być aktywne zawodowo. W pierwszej edycji Indeksu znalazło się 80 firm, w najnowszej (2024) 542 – reprezentują one wiele branż, znajdziemy wśród nich tak znane marki jak Intel, Amazon, Google czy Nestle. Corocznie publikowany jest też ciekawy raport, opisujący najlepsze praktyki w zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami:

  • możliwość elastycznego czasu i miejsca pracy,
  • kursy i szkolenia z zakresu dostępności dla członków zespołów pracowniczych i kadr kierowniczych,
  • tworzenie i publikowanie wewnętrznych standardów dostępności, wsparcie przy zakwaterowaniu pracowników z niepełnosprawnościami, którzy dojeżdżają,
  •  zapewnienie dostępności cyfrowej stron i aplikacji mobilnych firmy (zwłaszcza strony z ofertami pracy)

Praca jako wartość

Praca osób z niepełnosprawnościami, osób posiadających różne wykształcenie, umiejętności i talenty – okazuje się bardzo przydatna. Dzięki technologiom wspierającym, z których korzystają, takim jak czytniki ekranu mogą zlokalizować i naprawić problemy z dostępnością cyfrową stron internetowych i aplikacji. Przysłuży się to klientom i odbiorcom, i będzie miało przełożenie na wyniki finansowe firmy. Osoby pracujące z niepełnosprawnością ruchową mogą korzystnie wpłynąć na poprawę dostępności architektonicznej, przyczyniając się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników: zauważenie wystających elementów, śliskich nawierzchni, stromych schodów. Dzięki pracy osób g/Głuchych mogą zostać wdrożone nowe technologie i procedury powiadamiające o konieczności ewakuacji w sytuacji zagrożenia. Jak wynika z badań i doświadczeń amerykańskich aktywistów, praca osób z niepełnosprawnościami może też wpłynąć pozytywnie na rozwój kreatywności w zespołach przy projektowaniu różnych rozwiązań (tekst w języku angielskim) – zazwyczaj osoby z niepełnosprawnościami zwracają szczególną uwagę, ze względu na swoje doświadczenie życiowe, na kwestie dostępności i użyteczności. Wiedzą, w jaki sposób można by usprawnić korzystanie z wielu produktów i usług, pomagając tym samym wszystkim odbiorcom, nie tylko tym z niepełnosprawnościami.

Projekt AST OTWARTA był nowatorskim i unikalnym projektem dającym szanse na przełamanie stereotypów i zmiany postrzegania osób z niepełnosprawnościami na skalę nie tylko polskich uczelni artystycznych, ale szeroko rozumianego teatru. Jego celem było wypracowanie rozwiązań, które są odpowiedzią na konkretne braki środowiska wyższego szkolnictwa artystycznego i potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Rezultatem jest szeroki plan działania pozwalający na przezwyciężenie trudności w postrzeganiu i myśleniu o osobach z niepełnosprawnościami i ich miejscu w dostępnej uczelni teatralnej, a co za tym idzie w teatrze. Realizacja projektu pozwoliła na kompleksowe i trwałe wypracowanie rozwiązań umożliwiających budowanie strategii działania AST w celu tworzenia innowacyjnych rozwiązań dla osób ze szczególnymi potrzebami, które ze względu na swoją kondycję psychofizyczną nie mogą w pełni uczestniczyć w procesie kształcenia i korzystać z oferty Uczelni.

Pełnomocniczką Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami jest dr Marta Bryś, pedagożka Wydziału Aktorskiego w Krakowie; e-mail: dostepnosc@ast.krakow.pl

AST OTWARTA dostępność pracaOzN
Przejdz do menu stopki
  • uczelnia
    • Strona główna
    • Aktualności
    • Władze AST
    • Statut Uczelni
    • Skład Senatu
    • Rada Uczelni
    • Strategia rozwoju
    • Struktura Uczelni
    • Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami
    • Rzecznicy ds. etyki
    • Równe traktowanie
    • Wybory na kadencję 2024-2028
    • Współpraca zagraniczna
    • Program Erasmus+
    • Partnerzy
    • Historia
    • Wydawnictwa AST
    • Habilitacje
    • Doktoraty
    • Zamówienia publiczne
    • Projekt AST OTWARTA
    • Projekty realizowane przez AST
    • Projekty UE
    • Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego
    • Dane Osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
    • Hostel wakacyjny AST – oferta noclegowa
    • Mapa witryny
  • studenci
    • Wydział Aktorski w Krakowie
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii w Krakowie
    • Wydział Aktorski we Wrocławiu
    • Wydział Lalkarski we Wrocławiu
    • Podyplomowe Studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu
    • Wydział Teatru Tańca w Bytomiu
    • Regulamin studiów
    • Organizacja roku
    • Kodeks etyki studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
    • Kanon lektur dla studentów AST
    • Dane Osobowe (RODO)
    • Deklaracja dostępności
  • kandydaci
    • Wydział Aktorski w Krakowie
    • Wydział Reżyserii i Dramaturgii w Krakowie
    • Wydział Aktorski we Wrocławiu
    • Wydział Lalkarski we Wrocławiu
    • Podyplomowe Studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu
    • Wydział Teatru Tańca w Bytomiu
    • Regulamin studiów
    • Organizacja roku
    • Kodeks etyki studenta
    • Odpłatność za studia
    • Świadczenia dla studentów
  • pracownicy
    • Informacje ogólne
    • Sprawy socjalne
    • Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich
    • Oferty pracy
    • Okresowa ocena osiągnięć pedagogów
    • ZIP
  • biblioteka
  • teatr ast
  • dziekanat
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.Akceptuję