AST OTWARTA | Zespół ds. dostępności
07.10.2022
W ramach realizacji projektu AST OTWARTA (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój konkurs nr POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/21 „Uczelnia dostępna III”) w maju 2022 r. powołany został Zespół ds. dostępności (Zarządzenie nr 10/2022 Rektora Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie z dnia 27 maja 2022 r.).
Liderem Zespołu jest mgr Tomasz Wesołowski – pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami, a w jego skład wchodzą: prof. dr hab. Anna Kramarczyk, dr Katarzyna Anna Małachowska, Beata Cichy – konsultantka zewnętrzna, Adrianna Mrowiec – przedstawicielka studentów oraz mgr inż. Cecylia Kominiarczyk – sekretarzyni zespołu.
Do zadań Zespołu należy wypracowanie zmian organizacyjnych w obszarze kształcenia, zapewniających dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami, w tym:
- przeprowadzenie diagnozy potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- możliwość adaptacji procesu kształcenia OzN w zależności od zakresu niepełnosprawności,
- problematyka skutecznego zaadaptowania procesu kształcenia bez naruszania standardu akademickiego,
- warunki konieczne do zapewnienia pełnego udziału osób z niepełnosprawnościami w procesie weryfikacji wiedzy,
- możliwość uwzględniania zagadnień dostępności w programach kształcenia,
- wypracowanie propozycji zmian do wytycznych dot. procesu przyjmowania na studia,
- wypracowanie wytycznych dla tworzenia systemu wsparcia osób z niepełnosprawnością w Uczelni,
- wypracowanie katalogu dobrych praktyk dot. wsparcia ze strony studentów, adaptowania procesu kształcenia itp.
Pracami Zespołu moderują Łukasz Maźnica oraz Jan Strycharz z Fundacji Warsztat Innowacji Społecznych. Moderatorzy pracują z Zespołem, przed którym postawiono zadanie polegające na opracowaniu katalogu rozwiązań dotyczących dostosowania procesu WSPARCIA EDUKACYJNEGO do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
Wsparcie ma być kompleksowe i będzie obejmować wszystkie rodzaje niepełnosprawności, a także będzie zgodne z siedmioma zasadami wsparcia edukacyjnego przyjętego uchwałą KRASP (Uchwała Prezydium KRASP z dnia 2 Czerwca 2016 r. w sprawie wyrównywania szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnościami w dostępie do kształcenia w szkołach wyższych).
- Zasada 1. Indywidualizacja: adaptacje procesu studiowania osoby niepełnosprawnej zawsze przygotowywane są w odpowiedzi na jej indywidualne potrzeby edukacyjne wynikające ze specyfiki stanu zdrowia w danym momencie oraz specyfiki danego kursu, w tym warunków, w jakich się on odbywa.
- Zasada 2. Podmiotowość, czyli uwzględnianie autonomii osoby niepełnosprawnej i jej prawa do decydowania o sobie.
- Zasada 3. Rozwijanie potencjału osoby niepełnosprawnej w związku ze studiowanym przez nią kierunkiem studiów. Oznacza ono dobór takich adaptacji, które pozwalałyby studentowi/studentce nabywać wiedzę i rozwijać praktyczne umiejętności.
- Zasada 4. Racjonalność dostosowania to znaczy proponowanie adaptacji racjonalnych ekonomicznie, skutecznie wyrównujących szanse osoby niepełnosprawnej oraz gwarantujących zachowanie standardu akademickiego.
- Zasada 5. Utrzymanie standardu akademickiego, czyli przygotowanie adaptacji studiów przy jednoczesnym utrzymaniu kryteriów merytorycznych obowiązujących wszystkich studentów danego kierunku/ specjalności.
- Zasada 6. Adaptacje najbliższe standardowemu przebiegowi zajęć, to znaczy takie, które nie mają charakteru przywilejów dla osoby niepełnosprawnej, ale w sposób racjonalny wyrównują jej szanse w dostępie do oferty kształcenia uznanej za optymalną na danym kierunku.
- Zasada 7. Równe prawa i obowiązki, czyli dbałość nie tylko o realizowanie równych praw dla osób niepełnosprawnych, ale również (dzięki zapewnieniu tych praw) egzekwowanie wypełniania obowiązków studenckich na takim samym poziomie jak w przypadku studentów bez niepełnosprawności
Bezpośrednim efektem prac Zespołu będzie przygotowany przez Moderatorów raport z prac Zespołu z diagnozą potrzeb w zakresie zmiany i wytycznymi dla społeczności akademickiej w zakresie zmian, które warto wdrożyć po zamknięciu Projektu.